fbpx
No module Published on Offcanvas position
Logo WEBJONGENS

Klantcase: B&B Smederij Texel

Sinds oktober 2020 zijn Dionne en Sander de trotse eigenaren van De Smederij Texel. Wij werden gevraagd om een stukje van hun droom te verwezenlijken, want met zo’n prachtig concept kon een mooie website niet ontbreken. Het werd een drietalige website op maat, met het geïntegreerde reserveringsprogramma Bookzo, foto’s door Justin Sinner en teksten geschreven door Louise van Tekstbureau Texel. Nu, bijna een jaar later, kijken we samen met Sander terug op het afgelopen jaar.

Klantcase: B&B Smederij Texel
Image

Hoe het begon

Met hun passie voor de hospitality en een gedeelde droom om iets in het buitenland te ondernemen, zijn Sander en Dionne door heel Europa gereden om B&B’s, hotels en campings te bekijken voor overname. Na een half jaar zoeken zijn ze teruggekeerd naar Nederland, waar ze per toeval in De Cocksdorp terecht kwamen. Daar kregen ze te horen dat bed & breakfast Smederij Texel te koop stond en hiermee viel alles op zijn plek. Dit was waar ze altijd al van droomden. Hier zou het beginnen. 

Op dat moment was er aan de website al jaren niks gedaan. Er waren geen foto’s van de kamers of de bedden, dus het was voor bezoekers niet duidelijk waar ze zouden gaan slapen. “Het was maar de vraag waar je terecht zou komen en mensen haken dan af. We zeiden dus niet ‘kijk maar op onze website’, want we stonden er niet achter”, legt Sander uit. Hij is toen samen met Dionne naar de oude webdesigner gestapt, maar zijn aanpak sloot niet aan op wat zij zochten. “Hij wilde alles zo goedkoop mogelijk doen, maar wij wilden een goede en mooie website en waren bereid om daarin te investeren. Een website is het visitekaartje van je bedrijf en dat moet gewoon kloppen, want als het daar al mis gaat…”. 

Op Eerste Kerstdag gingen we live

Sander kwam toen in contact met Rogier Krüger, een oude vriend die werkzaam is bij Bookzo (reserveringsprogramma), om de mogelijkheden te bespreken voor een nieuwe website. “Op aanraden van Rogier zijn we naar de Webjongens gegaan en dat voelde meteen goed. Voor ons was het allemaal nieuw, dus wij hadden geen idee hoe we dit konden aanpakken, maar door de vragen die gesteld werden ging we de juiste kant op. Over het design waren we ook meteen enthousiast, terwijl Dionne best een pietlut kan zijn als het gaat om opmaak. Wanneer we wel opmerkingen hadden werd daar overigens goed naar geluisterd en snel geschakeld, wat heel fijn was want er zat best wat druk op. Uiteindelijk is de website een week eerder live gegaan dan gepland en konden we op Eerste Kerstdag ons glas heffen. Dat was nog best spannend, want de Webjongens sloten de deuren tijdens de kerst, maar het is allemaal goed gegaan. De website draaide!”

Image
Image

Steeds meer directe boekingen

Sinds de website live is heeft Smederij Texel meer boekingen dan ooit. Ze zitten nu op een bezettingsgraad van 70% en Sander verwacht dat dit percentage naar het einde van het jaar zal oplopen naar 75%. Voor de overname was de bezettingsgraad op zijn hoogst 65% over een heel jaar, wat al vrij hoog was volgens Sander. “Wat we zien is dat het aantal boekingen via de eigen site steeds meer toeneemt. De omzet via onze eigen website is nu zelfs groter dan wat er via Booking binnenkomt, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt bij vorige werkgevers.” En dat zie je terug in de cijfers, want bij Booking.com betaal je maarliefst 12% commissie.  

Om mensen meer via de website te laten boeken biedt Sander een lagere prijs aan, maar in verband met corona boeken mensen soms toch liever bij Booking.com, omdat de annuleringsvoorwaarden daar soepeler zijn. “Dat snap ik ook en daar valt ook weinig aan te doen. Wat wel opvalt is dat mensen zich tegenwoordig verontschuldigen voor het boeken via Booking.com. Dat was voorheen nooit zo en dat geeft ook wel aan dat steeds meer mensen direct bij het hotel willen boeken. Een mooie ontwikkeling waar je met een goede website op in kunt spelen.”

Tip van Sander

We sluiten het gesprek af met een tip voor andere ondernemers, waarop Sander antwoord: “Dionne en ik hadden wel een bepaald idee van hoe de website eruit moest komen te zien, maar eigenlijk hadden we er geen verstand van. Mijn advies zou dus zijn om goed te luisteren naar de experts. Door de expertise van de Webjongens hebben wij nu namelijk een mooie site waar we 100% achter staan!”

Ben jij nieuwsgierig naar Sanders ervaringen met de Webjongens? Vraag het hem gerust! Smederij Texel, Sander Bodegraven, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Andere artikelen