webjongens logo

letterbak voor webteksten?

Zelf je webteksten schrijven

Deze tips zijn voor mensen die zelf de teksten voor hun website gaan schrijven. We kunnen in één artikel natuurlijk geen professionele tekstschrijver van je maken, maar we kunnen je wel wat richting geven. Waar moet je in elk geval op letten?

Tips om op gang komen

  1. Get to the point!. “Welkom” klinkt misschien gezellig, maar als bezoekers dit lezen zijn ze al op je website. Mensen op internet nogal ongeduldig, “Welkom” is nutteloos en dus een “tijdverspilling”.
    Wat je wel mag doen: als je naar een witte pagina zit te staren en niet weet waar je moet beginnen, dán mag je welkom typen, zodat de kop er af is. Als je klaar bent verwijder je dan dat ene woord weer…
  2. Je website gaat niet over jou, maar over wat jij voor de ander, je bezoeker doet.
    Wie ben je? Wat doe je? En wat heeft de websitebezoeker daaraan? Welke vraag krijg je altijd als je over je werk (of het onderwerp van je website) vertelt? Geef daar eens pakkend antwoord op.
  3. Stel je die ander voor als je gaat schrijven. Echt een persoon. Je ideale klant.

De essentiële basics:

  1. Maak gebruik van koppen. Ga niet zelf zitten prutsen met opmaak, dit soort dingen worden centraal geregeld. Wel geef je aan welke stukken een kop (een “heading", h1, h2, h3) zijn, welke stukken vet gedrukt mogen (bold – houd je in) en wat gewone tekst (paragraaf) is. Dit is belangrijk voor Google en het houd het in zijn algemeen ook overzichtelijker.
    Bij de headings is hiërarchie belangrijk: h1 is het belangrijkst en deze gebruik je 1x per pagina. Verder heb je subkoppen in h2 en soms sub-sub koppen in h3. Als je behoefte hebt aan h4 en meer vraag je dan eerst even af of je er niet een poppenkast van aan het maken bent…
  2. Kies je woorden zorgvuldig, zeker in je koppen. Een zoekwoorden onderzoek kan hierbij nuttig zijn. Vakmensen zijn vaak geneigd om in vaktermen te praten. Dat staat misschien professioneel, maar snappen je (potentiële) klanten dit ook? En zoeken ze erop?
  3. Denk na over het doel. Van de website en van elke pagina op zich. Wat wil je dat de volgende stap van je bezoeker wordt? Maak hier een duidelijk Call To Action (CTA) van.
  4. Opsommingen zijn leuk! Alles met mate natuurlijk, maar een goede opsomming is voor de bezoeker lekker overzichtelijk en om die reden waardeert Google ze ook.
  5. Geef afbeeldingen een zinvolle naam en ALT-tekst mee. Hoe zou je aan een blinde of slechtziende persoon de afbeelding kort en krachtig omschrijven? Dat! En bedenk: een zoekmachine is ook behoorlijk blind.
  6. Kies voor je of u en wees daar consequent in!

Tot slot een paar nadenkertjes:

  1. Wees concreet. Bang zijn om mensen af te wijzen leidt vaak tot “ik doe geweldige dingen die iedereen leuk vind” en vervolgens voelt niemand zich aangesproken.
  2. Over de lengte van webteksten wordt veel gediscussieerd. In zijn algemeenheid geld: neem je bezoekers en Google serieus. Als er geen informatie op de pagina staat, heeft deze pagina dan überhaupt bestaansrecht? Je homepage zou sowieso minimaal 300 (nuttige) woorden moeten bevatten.
  3. Denk goed na over linkjes in je tekst. In een gesprek is het ook niet prettig als iemand zich midden in je verhaal ineens af laat leiden. Waarom zou je dat online wel doen? Wil je echt dat mensen halverwege een zin op dat linkje klikken en op een andere pagina belanden?
MEER:

Please publish modules in offcanvas position.