webjongens logo

Statistieken, waar te beginnen?

Statistieken, waar te beginnen?

De statistieken van je website verschaffen je veel feedback. Dat is een voordeel en tegelijk een nadeel. Zeker als je ze de eerste keer gaat bekijken, is al die informatie al snel overweldigend. Eén grote abracadabra. De overvloed aan gegevens schrikt vaak af, omdat je gewoonweg niet weet waar je moet beginnen. Dat is jammer, dus: waar te beginnen?

Waar komen bezoekers vandaan? Hoe vinden bezoekers je?

Bij AWstats vind je die informatie onderaan, onder de kop Connect to site from de lijst Links from an external page. Hier kun je zien via welke andere websites bezoekers bij jou terechtkomen. Tip: de blauwe linkjes kun je aanklikken en volgen, zo kun je goed zien via welke externe pagina bezoekers je vinden.

AWStats bronLinks

Bij Google Analytics vind je onder de kop Acquisitie de subkop Alle verkeer en dan de opties Kanalen, Bron/medium en verwijzingen. Kijk er eens rond!

GA bronMedium

Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen welk effect berichten in sociale media hebben door Facebook, Twitter of een ander medium te zoeken in deze lijsten. Of niet en dan gaat er ergens iets mis…

Hoe lang blijven bezoekers? Hoeveel pagina’s bekijken ze?

Het lijkt heel simpel: gewoon veel bezoekers trekken! Ja, dat is zeker een goed begin, maar kijk ook eens iets verder. Binnenkomen op de website en gelijk weer vertrekken, zonder rond te kijken, is meestal geen goed teken. Waarbij je dit natuurlijk ook in context moet zien. Als jij elke week een blog schrijft, dan zullen vaste bezoekers niet elke keer weer opnieuw op je website gaan rondneuzen. Toch zijn deze bezoeken waardevol, omdat ze wel elke keer aan je herinnerd worden. Dus: houd je doel voor ogen!

AWStats geeft per maand:
• Unique visitors – als de site meermaals vanaf dezelfde computer (met hetzelfde IP-adres) bezocht wordt, dan is dus slechts één unieke bezoeker
• Number of visits – het aantal keren dat bezoeker op de pagina binnenkomen
• Pages – het aantal pagina’s dat door bezoekers wordt bekeken
• En per dag Number of visits en Pages

AWStats bezoekers

Google Analytics geeft onder de kop Doelgroep meteen een Overzicht weer waarop veel informatie wordt samengevat. Als je met je muis over de koppen gaat, komt er een geel vlak met uitleg tevoorschijn (hoe handig!). Kijk hier vooral eens naar het getal bij Pagina's/sessie (= het gemiddelde aantal pagina's dat per bezoek bekeken wordt) en het Bouncepercentage. Deze percentages vertellen je hoeveel van je bezoekers binnenkomen op de website en gelijk weer vertrekken, zonder rond te kijken.

GA bounce

Welke pagina’s bekijken bezoekers?

Stel, je steekt veel tijd in het bijhouden van een bepaalde pagina, dan is het handig om te weten of bezoekers deze pagina ook bekijken. Doen ze dit niet dan kun je gaan nadenken waarom ze dat niet doen en aan de hand hiervan je actie bijstellen. Simpel gezegd: Als niemand je foto’s bekijkt, is het dan de tijd waard die je nodig hebt om ze online te zetten? Maar voordat je ze er weer vanaf haalt, check je eerst even of bezoekers de foto’s wel gemakkelijk kunnen vinden ;-).

AWStats geeft in de tweede helft van de pagina, even scrollen dus, het overzicht Pages-URL. Ook hier kun je de blauw linkjes weer aanklikken, mocht de URL niet voor zichzelf spreken.

AWStats paginaTop10

Bij Google Analytics ga je naar de kop Gedrag en daar vind je onder Gedragsstroom een overzicht Site-inhoud.

GA bezochte paginas

Deze drie vraagstukken zijn natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg! Je kunt complete cursussen volgen in het analyseren van deze statistieken. Maar hiermee kun je in elk geval een begin maken. Als je eenmaal gaat rondneuzen in de statistieken vind je vast meer interessants! Bijvoorbeeld hoe je bezoekers de site bekijken: via mobiel, tablet of desktop?