De technologie heeft in een rap tempo enorme sprongen gemaakt. Hoewel daar een heleboel positieve kanten aanzitten, brengt het ook gevaren met zich mee. Een voorbeeld daarvan is phishing; het letterlijk vissen naar persoonlijke gegevens, maar dan zonder hengel. Tegenwoordig zijn deze e-mails vaak moeilijk te onderscheiden van echte berichten, criminelen leren immers ook. Wij merken dat er weer vaker phishing e-mails rondgaan. Een verkeerde klik kan nare consequenties hebben, van inbreuk op bedrijfsgegevens tot financiële schade. Hoe herken je nepmail en wat doe je wanneer je per ongeluk toch geklikt hebt?
Er zijn een paar punten die je kan nalopen om te checken of een e-mail betrouwbaar is of niet. Allereerst moet je jezelf afvragen of je op de mail zat te wachten of dat je geen idee hebt waar het over gaat. Je weet zelf het beste of je een pakketje hebt besteld of niet. Om het zekere voor het onzekere te nemen kan je het volgende lijstje afgaan:
Je krijgt een e-mail dat je de nieuwste tandenborstel bij de Krudivat hebt gewonnen, en nu? Aangezien je je nergens voor hebt aangemeld en er geen Zweeds zusje van de Kruidvat bij jou om de hoek zit: NIET KLIKKEN !!!
Klik niet op links of bijlagen en meld de e-mail bij de betreffende organisatie. Dan is er niks aan de hand en kan de nepmail zo de prullenbak in. Als je op je werk een verdachte e-mail ontvangt, informeer dan direct de IT-afdeling. Zo kunnen zij de juiste maatregelen nemen.
Een veel voorkomend bericht, dat moeilijk te onderscheiden is van een echte e-mail of Messenger bericht, is van een neppe Facebook of Instagram die dreigen met het blokkeren van je account of aangeven dat je al gehackt bent en dat kan oplossen door op de onderstaande link te klikken.
Deze zijn extra tricky, omdat ze vaak hetzelfde logo en lay-out hebben als het platform zelf.
Het overkomt de beste, maar fijn is het zeker niet. Als je een naar onderbuik gevoel krijgt na het klikken van de link, verbreek dan de internetverbinding van het apparaat om verdere schade te voorkomen. Wijzig via een ander apparaat je wachtwoord, al helemaal wanneer het gaat om belangrijke accounts. Gaat het om je bankrekening? Neem dan direct contact op met je bank om het incident te melden en eventuele actie te ondernemen.
Dat is al helemaal waar als het gaat om cybercriminelen. Daarom hebben wij hier een aantal praktische tips verzameld:
Inloggen: gebruik dubbele controle
Je kunt een twee-factor authenticatie instellen voor je accounts. Een dubbele controle, wat het moeilijker maakt om bij gegevens te komen. Nadat je inlogt, krijg je bijvoorbeeld een sms-bericht met een code toegestuurd. Die moet je dan nog extra invoeren.
To good to be true
Lijkt iets een té geweldige actie? Wees op je hoede. Check de afzender en vertrouw op je intuïtie. Zelfs als de mail er professioneel uitziet, kan het foute boel zijn. Je kan een mail beter verwijderen. Als iemand contact met je wil opnemen versturen ze de mail nog wel een keer of bellen ze je op.
Houd software up-to-date
Denk niet alleen aan je computer, maar houd ook de apps op je smartphone bij. Updates bevatten vaak een verbeterde beveiliging. Maak ook regelmatig back-ups!
Vragen over phishing?
Neem gerust contact met ons op!
Dit artikel is geschreven vanuit eigen kennis en met informatie van de rijksoverheid en veiliginternetten.nl