Er zijn een heleboel begrippen als het gaat om Online Marketing. SEO, SEA, Short Tail zoekwoorden, Long Tail zoekwoorden. Mocht je een keer gebruik hebben gemaakt van een SEO optimalisatie, of dit willen doen, dan zul je ongetwijfeld met deze begrippen te maken krijgen. Veel van deze begrippen zullen niet voor iedereen bekend zijn. Deze begrippenlijst hebben we gemaakt om je te helpen deze beter te begrijpen.
Een Call To Action roept op tot actie. Hiermee probeer je te zorgen dat de bezoeker overgaat tot actie. (b.v. inschrijven voor nieuwsbrief, kopen van een product, bellen van een telefoonnummer)
Een bezoeker die overgaat tot een waardevolle actie wordt een conversie genoemd.
Hét advertentieplatform van Facebook. Hierop kunnen advertenties worden gemaakt die zowel op Facebook als op Instagram worden weergegeven.
Google Ads is het advertentieplatform van Google waarop de advertenties gemaakt kunnen worden.
Met Google Analytics is het mogelijk bepaalde statistieken van jouw website bij te houden.
Met Heading tags geef je kopjes aan je tekst. Hierdoor verbeter je de leesbaarheid van je tekst voor bezoeker en zoekmachine.
Met klikken worden alle personen bedoeld die op jouw advertentie of zoekresultaat klikken.
Dit is de pagina waarop degene die op je advertentie klikt terecht komt.
Hiermee word een zoekopdracht bedoeld van 3 of meer woorden. Dit zijn vaak specifiekere zoekopdrachten.
De Meta Description is een omschrijving van de inhoud van een pagina en is vaak terug te vinden in een zoekresultaat van een zoekmachine.
De paginatitel is wat je in de titeltag plaatst. Deze wordt weergegeven in de browser en laat zien waar jouw pagina over gaat. Duidelijke paginatitels zullen bijdragen aan de zichtbaarheid in Google.
SEA staat voor Search Engine Advertising. Oftewel zoekmachine adverteren. Hiermee word bedoeld dat je met een advertentie in de zoekmachine komt te staan.
Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Hierbij probeer je zo hoog mogelijk in de zoekmachine resultaten te komen. Dit kan behaald worden door verschillende SEO-technieken te gebruiken.
Een zoekwoord van 1 of 2 woorden word gezien als een Short Tail zoekwoord en is vaak een wat algemenere term.
Een Sitemap is een overzicht van alle webpagina’s van een website.
Met een Website Audit zie je de problemen en gaten in je website. Zo weet je precies waar er nog verbeterd kan worden.
Dit is een programma (meestal een website) waar iemand informatie kan opzoeken in een bepaalde database. Google is de bekendste zoekmachine.
Een zoekwoord is een woord of meerdere woorden waarmee iemand een zoekopdracht doet binnen een zoekmachine.
Er zijn nog een heleboel andere begrippen die er gebruikt worden. Maar bovenstaande zijn de begrippen die het meest gebruikt worden en die we vaak tegen zullen komen als het gaat om het schrijven van webteksten. Mis je nog iets of heb je nog vragen over een van deze begrippen?