fbpx
No module Published on Offcanvas position
Logo WEBJONGENS

Wat is Google Analytics?

Wat is Google Analytics en wat kun je ermee?

Kijk jij weleens naar de statistieken van jouw website? Hoeveel bezoekers je maandelijks hebt? Wat de leeftijden zijn? Via welke kanalen ze bij je terecht komen? En via welke zoekwoorden? Wij zien het eigenlijk te weinig gebeuren en in veel gevallen ontbreekt er zelfs een koppeling met Google Analytics. Zonde! Want wist je dat je met de data uit deze GRATIS tool jouw online succes kunt vergroten? Wij leggen je geven je in dit artikel 5 tips om meer uit je analytics te halen, zodat jouw website beter gaat presteren.

de-perfecte-domeinnaam
de-perfecte-domeinnaam

1. Leer je doelgroep kennen

In Google Analytics (GA) kun je de demografie van bezoekers achterhalen: hun leeftijd, geslacht, waar ze wonen, welke taal ze spreken, of ze vooral hun mobiele telefoon gebruiken of juist de computer. Al deze gegevens helpen je om beter in te spelen op de behoeften en om de juiste communicatie en kanalen te gebruiken.

2. Hoe presteren de verschillende kanalen?

In GA kun je de verkeersstromen zien via de verschillende kanalen. Daartoe behoren social media, organisch verkeer (via zoekmachines), advertenties, nieuwsbrieven, of links van andere websites. Het aantal bezoekers vertelt je iets over het effect van je marketingactiviteiten, bijvoorbeeld als je een nieuwsbrief hebt verstuurd of wanneer je links deelt op je social media. Zo kun je zien wat wel en niet werkt en je communicatie bijstellen per kanaal.

3. Gebruik de juiste zoekwoorden

Via Google Search Console kun je in GA zien welke zoekwoorden zorgen voor organisch verkeer naar jouw site. Welke zoekwoorden staan bijvoorbeeld op de eerste positie? Op welke zoekwoorden wordt veel geklikt? Je kunt je pagina’s vervolgens optimaliseren voor zoekwoorden met een hoge click through rate (CTR). Houd daarbij wel altijd rekening met concurrentie en zoekvolume (hoe vaak er op dit zoekwoord wordt gezocht). Dit kun je achterhalen met de Zoekwoordenplanner.

4. Bouncepercentage

Ik hoor je denken… wat is dat? Als een bezoeker via een landingspagina (instappagina) op jouw website terecht komt en er gelijk weer vanaf gaat, wordt er gesproken van een bounce. Hoe hoger het percentage, hoe slechter de pagina dus werkt, en dat betekent werk aan de winkel! Het kan bijvoorbeeld zijn dat je pagina niet snel genoeg laadt, of dat de header niet overtuigend genoeg is. Hiermee kun je gaan testen door je teksten of afbeeldingen aan te passen.

5. Verhoog je omzet

Door ‘doelen’ in te stellen kun je de conversies op je site meten en vervolgens natuurlijk optimaliseren. Een conversie is bijvoorbeeld de aankoop van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bezoeken van een bepaalde pagina. Heb je een webshop en hangt er een prijs aan je conversies? Dan kun je je omzet meten met e-commerce. Daarmee kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen, wat ze je opleveren en dus welke bezoeker voor de meeste omzet zorgt.

Google Analytics instellen?

GA implementeren in je website is vrij eenvoudig. Je hoeft alleen een een account aan te maken en de code voor GA op je website te implementeren. Heb je de site niet in eigen beheer of kom je er niet uit? Wij helpen je graag verder! Je kunt ons mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bellen via 0222 - 315 514. Je mag natuurlijk ook altijd even bij ons binnen komen lopen!

Andere artikelen